Το μάθημα “Μηχανές Εσωτερικής Καύσης” διδάσκεται στο 6ο εξάμηνο των Σχολών Μηχανολόγων Μηχανικών και Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών Ε.Μ.Π. ως υποχρεωτικό μάθημα κορμού και επικεντρώνεται στις βασικές αρχές λειτουργίας εμβολοφόρων κινητήρων όλων των τύπων (οχημάτων, φορτηγών, ναυτικών κλπ).
Περιλαμβάνεται περιγραφική εργαστηριακή άσκηση σε εμβολοφόρο κινητήρα.
Θέματα που καλύπτονται:
- γενικά περί θερμικών μηχανών,
- κινηματικός μηχανισμός εμβολοφόρου κινητήρα,
- 2-Χ και 4-Χ λειτουργία,
- ροή δυνάμεων εντός του κινηματικού μηχανισμού,
- κινητήρας Otto: περιγραφή λειτουργίας-καύσης, αριθμός οκτανίου, κρουστική καύση, θάλαμοι καύσης, ρύθμιση ισχύος, προετοιμασία καυσίμου μίγματος (εξαεριωτές, ηλεκτρονικά συστήματα έγχυσης),
- κινητήρας Diesel: περιγραφή λειτουργίας-καύσης, αριθμός κετανίου, καθυστέρηση ανάφλεξης, θάλαμοι καύσης, ρύθμιση ισχύος, μηχανικά και ηλεκτρονικά συστήματα έγχυσης καυσίμου, κινητήρας Diesel έμμεσης έγχυσης,
- κινητήρας Otto άμεσης έγχυσης,
- καύσιμα ΜΕΚ - βιοκαύσιμα,
- περιστροφικός κινητήρας (Wankel),
- υποσυστήματα (κίνηση βαλβίδων, ψύξη, λίπανση, εκκίνηση),
- διατάξεις κυλίνδρων (εν σειρά, 'V', αστεροειδής κλπ),
- υπερπλήρωση,
- συνδυασμένες εγκαταστάσεις (με Α/Σ) - εφαρμογές,
- αρχές θεωρίας καύσης (στοιχειομετρία, λόγος ισοδυναμίας αέρα-καυσίμου κλπ),
- θερμοδυναμικός κύκλος Otto / Diesel / μικτός,
- πραγματικός μηχανικός κύκλος λειτουργίας εμβολοφόρων Μ.Ε.Κ. (επίδραση βαθμού συμπίεσης, εναλλαγή αερίων, βαθμός πλήρωσης, βαθμός παγίδευσης, έργο, ισχύς, τριβές, στρεπτική ροπή, βαθμός απόδοσης, ειδική κατανάλωση καυσίμου, μέση πραγματική πίεση, μηχανικός βαθμός απόδοσης, ενεργειακός ισολογισμός) και καμπύλες λειτουργίας,
- βασικές αρχές ρύπανσης και σύστηματα αντιρύπανσης (συνοπτικά).
Σκοπός του μαθήματος:
Πρώτη επαφή αλλά και εξοικείωση των φοιτητών με τις γενικές αρχές λειτουργίας, ιδιαιτερότητες, πλεονεκτήματα, εφαρμογές και βασικές σχέσεις υπολογισμού εμβολοφόρων κινητήρων.
- Διδάσκων: Ευάγγελος Γιακουμής
- Διδάσκων: Δημήτριος Χουντάλας
Γλώσσα : el