Φόρουμ Μαθήματος

Φόρουμ μαθήματος & Ερώτηση "όλα τα λεφτά"

Φόρουμ μαθήματος & Ερώτηση "όλα τα λεφτά"

by Μαρίνα Πανταζίδου -
Number of replies: 2

Σας θυμίζω ότι το φόρουμ του μαθήματος (κάτω-κάτω στη σελίδα του μαθήματος στο helios) είναι ανοιχτό σε όλους (αντίθετα με τις ανακοινώσεις πάνω-πάνω που μπορούν να ποστάρουν μόνο οι διδάσκοντες). To φόρουμ είναι ό,τι πρέπει για να ανεβάζετε (α) σύντομες καλοδιατυπωμένες ερωτήσεις και (β) απαντήσεις. Ένα παράδειγμα σύντομης καλοδιατυπωμένης ερώτησης έστειλε με e-mail  o συμφοιτητής σας Στέφανος Στεφάνου που ρωτάει:

"Σχετικά με την 6η συμπληρωματική σειρά ασκήσεων ήθελα να σας ρωτήσω αν στη Β φάση (πριν την φόρτιση) θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε το Κο με τη χρήση του τύπου (Κο=0.5*OCR^0.5) αντί να υποθέσουμε οτι ''κλείδωσε'' και επομένως να βρούμε σh'B διαφορετικό από το σh'Α."

Αναμεταδίδω την ερώτηση γιατί είναι ευκαιρία να σκεφτείτε όλοι σας πώς θα απαντούσατε εσείς, πριν απαντήσω εγώ (σήμερα ή αύριο).

Hint: η ερώτηση αναδεικνύει πολύ ωραία τη σχέση θεωρίας & εφαρμογών (= ασκήσεων), γι' αυτό είναι "όλα τα λεφτά".

Σημείωση: Όσοι δεν έχετε αρχίσει ακόμα την επανάληψη, χρησιμοποιήστε την ερώτηση ως κίνητρο επανάληψης της θεωρίας και των ασκήσεων και φυλάξτε την ανάγνωση της απάντησης για μετά την επανάληψη.

In reply to Μαρίνα Πανταζίδου

Απάντηση: Φόρουμ μαθήματος & Ερώτηση "όλα τα λεφτά"

by Μαρίνα Πανταζίδου -
Στο μάθημα είπαμε ότι περιμένουμε μεγαλύτερο συντελεστή Κο στις υπερστερεοποιημένες αργίλους (OCR > 1), επειδή η οριζόντια ενεργός τάση μειώνεται λιγότερο από όσο η κατακόρυφη κατά την αποφόρτιση. Ο "τύπος" της ερώτησης, που συναντήσαμε σε μια άσκηση, είναι μια σχέση που περιγράφει αυτήν την αναμενόμενη αύξηση του συντελεστή Κο με τον λόγο υπερστερεοποίησης OCR. Στην Εδαφομηχανική έχουν αναπτυχθεί πάρα πολλές συσχετίσεις μεταξύ παραμέτρων, και συχνά ξεχνάμε με βάση ποια δεδομένα έχει προκύψει η κάθε συσχέτιση. Γενικά, δεν "δανειζόμαστε" παραμέτρους από μια εφαρμογή (άσκηση) για να τις χρησιμοποιήσουμε σε μια άλλη. Ομοίως αποφεύγουμε να δανειζόμαστε συσχετίσεις χωρίς να ξέρουμε το πεδίο εφαρμογής τους.
Άρα η απάντηση στην ερώτηση είναι "προσωπικά, δεν θα το έκανα". Ή "θα έκανα και τα δύο, θα σύγκρινα τις δύο σh' και θα σκεφτόμουν ποια θα διάλεγα".
In reply to Μαρίνα Πανταζίδου

Απάντηση: Φόρουμ μαθήματος & Ερώτηση "όλα τα λεφτά"

by Μαρίνα Πανταζίδου -
(Γιάννης ρωτάει, Γιάννης απαντάει...) Ο Στέφανος έστειλε τον εναλλακτικό υπολογισμό με τη συσχέτιση Κο-OCR. Με το "κλείδωμα" υπολογίζουμε σh'=75 kPa με την συσχέτιση υπολογίζουμε σh'=35.5 kPa. Σε μια άσκηση μας ενδιαφέρει αν ο διορθωτής θα βάλει πλήρη βαθμό στην απάντησή μας. Σε μια εφαρμογή, όμως, μας ενδιαφέρει να διατυπώσουμε ένα σκεπτικό για να τεκμηριώσουμε ποια από τις δύο εκτιμήσεις τις πραγματικότητας θα λάβουμε υπόψη στο έργα που μελετάμε. Τι λέτε; (Αυτή η απάντηση δεν είναι εύκολη, αλλά καλό είναι να βάζουμε μπρος το μυαλό μας με ερωτήσεις κι ας φτάσουμε σε ένα ενδιάμεσο σημείο μεταξύ ερώτησης και απάντησης.)

Πώς μπορεί αυτή η επιλογή μεταξύ δύο τιμών σh' να έχει σχέση με την Ενότητα 5 (Διατμητική καταπόνηση - Διατμητική αντοχή) που ξεκινήσαμε πριν το Πάσχα; (Αυτήν την απάντηση θα μπορούσατε να την "μυριστείτε".)